Sammy Slabbinck
Sammy Slabbinck maakt dynamische papiercollages, illustraties, video's en prints waarin gevonden beelden worden gecombineerd met hedendaagse compositiestijlen. De beelden worden in stukken geknipt en herverdeeld, waarbij wordt gespeeld met overdrijving, schaal en verhoudingen. Andere keren worden de beelden in een omgekeerde context geplaatst, waarbij moderne idealen naast traditionele gemoedstoestanden worden geplaatst. Zijn oog voor gedempte tonen en surrealistische composities maken zijn werk boeiend, memorabel en soms humoristisch.
Sammy mocht onder meer het album ‘You want it darker’
van Leonard Cohen ontwerpen
Ook het maken van video's is een onderdeel van zijn werk geworden.
Het creëren van verrassend persoonlijk werk, merkreclame en muziekclips.
Selected clients:
Gucci, Hermès, Sotheby's, Nescafé, Disney, Marni, Ford, Hendricks Gin, Sancal, Peugeot, Fanta, Samsung etc.
Selected albumcovers:
Leonard Cohen, Intergalactic Lovers, Wallace Vanborn enz.
Illustraties voor DeMorgen, De Standaard, Knack, Der Spiegel, Humo, Elle Magazine etc.
Surreality Check, het boek over Sammy's werk,
verkrijgbaar in de galerie.
Uitgeverij Lannoo bracht een boek uit over Sammy's werk en schreef erover:
Het surrealisme heeft nog een erfgenaam. Met humor als visueel instrument choreografeert Sammy Slabbinck composities die mediteren over de absurditeit van de populaire consumptiecultuur, zowel vroeger als nu. Verknipt, herverdeeld, gespeeld met overdrijving en proporties of in omgekeerde context geplaatst, waarbij moderne idealen naast traditionele gemoedstoestanden worden geplaatst. Vaak geestig maar tegelijkertijd onheilspellend en donker creëert Slabbincks behendige hand een unieke signatuur die elke collage ondubbelzinnig de zijne maakt. Verminkt, betwistbaar, omkeerbaar. Zijn retro-futuro collages met knipsels uit vintage uitgaven van Playboy en Paris Match hangen in galerieën in Londen, Chicago, New York...; ze worden gebruikt als albumhoezen, waaronder You want it darker van Leonard Cohen, illustraties en digitale prints, en zijn te zien in The New Yorker, The Telegraph en Der Spiegel.
Preview het boek online hier.